Compania Naţională Romtehnica SA, cu sediul în Timişoara, a anunţat demararea unei proceduri publice pentru atribuirea contractului „Fregata multifuncţională, modernizare, etapa a II-a“. Ieri s-a publicat, în sistemul electronic de achiziţii publice, anunţul de participare pentru iniţierea programului de modernizare a fregatelor din clasa T22R – etapa a II-a. Prin acest contract, fregatele „Regele Ferdinand“ și „Regina Maria“ vor fi dotate cu sisteme de rachete antiaeriene, de rachete antinavă și sisteme de tunuri şi/sau rachete pentru apărare contra rachetelor antinavă, dar și cu senzori cu performanţe superioare (radare, electronooptici şi sonar tractat). Acestea vor fi integrate într-un sistem de conducere a luptei computerizat, modern, care va permite împlinirea întregii game de misiuni specifice fregatelor, după cum explică reprezentanţii MApN.
Modernizarea navelor se va realiza, în mod obligatoriu, în România, ca cerinţă de securitate a aprovizionării, potrivit art. 1 alin. (1) şi art. 50 din OUG nr. 114/2011, coroborate cu art. 346 alin. (1) din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene, fiind aprobată de CSAT prin Memorandumul cu tema: Programul multianual „Fregata multifuncțională – modernizare etapa a II-a”. Procedura aplicată pentru atribuirea contractului este „licitaţia restrânsă“, organizată în baza OUG nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii. Ca cerinţă minimă de calificare, firmele interesate trebuie să demonstreze că au executat în ultimii cinci ani livrări de produse similare şi care cumulat să fi avut o valoare de cel puţin 839 de milioane lei/ 182.326.452 de euro.
Conform anunţului de participare nr. 166654/16.03.2016, publicat pe licitatatiapublica.ro, viitoarea achiziţie va urma să ajungă la Constanţa. Valoarea estimată fără TVA a contractului este de 838.702 lei. Societăţile interesate de acest contract pot depune ofertele de participare până pe data de 3 mai, ora 11.00, urmând ca acestea să fie deschise în aceeaşi zi, la ora 11.30. Cuantumul garanţiei de participare este de 16.774.040 de lei. Responsabili de perfectarea contractului sunt: Gabriel Beniamin Leş, Catalin Moraru, Ştefan Tănase, Marian Oprisi, Romeo Nechita şi Niculae Vlaicu.
Compania Naţională Romtehnica SA, organizatorul licitaţiei pentru MApN, a fost fondată în baza Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 1771/1974, ca direcţie de export-import în cadrul Ministerului Apărării Naţionale. În baza Hotărârii de Guvern nr. 236/1991, se înfiinţează Regia Autonomă Romtehnica SA. Statutul actual al CN Romtehnica SA a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 738/2001, aceasta funcţionând ca o societate comercială cu capital integral de stat, Ministerul Apărării Naţionale fiind unicul acţionar. Se laudă cu o bună recunoaştere internaţională prin furnizarea de echipamente în domeniul apărării, deţine personal specializat în tranzacţii comerciale internaţionale şi suport logistic puternic. Având un capital social subscris şi vărsat de 67.257.360 de lei, este una dintre companiile naţionale de renume în domeniul apărării, având o experienţă de 40 de ani pe piaţa internaţională, demonstrată prin competenţă şi implicare activă. Compania funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară şi acţionează ca interfaţă a partenerilor externi cu industria românească de apărare şi Ministerul Apărării, pentru livrarea de produse şi desfăşurarea de activităţi de interes naţional. Romtehnica SA negociază şi semnează, în numele MAPN şi al altor entităţi guvernamentale din România, contracte de import, transfer de tehnologie, suport logistic, asistenţă tehnică şi instruire de personal.
DNA-ul şi fregatele
Direcţia Naţională Anticorupţie a declanşat verificari imediat dupa ce autorităţile de la Londra au deschis o anchetă în care se cerceta o presupusă luare de mită în valoare de ŞAPTE milioane de lire sterline legat de perfectarea acestei afaceri. Procurorii britanici care investighează acest caz susţin că în „afacere” au fost plătite două comisioane secrete: aproximativ un milion de lire sterline lui Barry si Georgiana George, iar restul de ŞASE milioane unei alte persoane, posibil unul sau mai mulţi politicieni din România. Fregatele au fost achiziţionate în timpul Guvernului Adrian Năstase.
Pentru o comparaţie elocventă, Parlamentul bulgar a aprobat, în 2005, achiziţionarea fregatei belgiene Vanderlaan, într-un contract în valoare de 23 de milioane de euro. Nava a fost dată în folosinţă cu 20 de ani în urmă, iar costurile de modernizare au fost estimate la 35 de milioane de euro, fiind suportate parţial de ţara vecină. Fregata este echipata cu sisteme moderne pentru strângerea de informaţii şi de utilizare a
armamentului, având capacitatea de a ataca obiective submarine, aflate la suprafaţa apei sau în
aer.
Anunţul de participare pentru iniţierea programului de modernizare a fregatelor din clasa T22R – etapa a II-a a fost publicat miercuri în sistemul electronic de achiziţii publice, informează MApN. Contractul este estimat la 839 mil. lei, fara TVA (circa 188 milioane de euro).
Procedura aplicată pentru atribuirea contractului este „licitaţia restrânsă”, organizată în baza OUG nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, se arată în comunicatul Ministerului Apărării.
Prin acest contract, fregatele „Regele Ferdinand” si „Regina Maria” vor fi dotate cu sisteme de rachete antiaeriene, de rachete antinava si sisteme de tunuri si/sau rachete pentru aparare contra rachetelor antinava, dar si cu senzori cu performante superioare (radare, electronooptici si sonar tractat).
„Acestea vor fi integrate intr-un Sistem de Conducere a Luptei computerizat, modern, care va permite indeplinirea intregii game de misiuni specifice fregatelor”, se scrie in comunicat.
Modernizarea navelor se va realiza, in mod obligatoriu, în România, ca cerinţă de securitate a aprovizionării, potrivit art. 1 alin. (1) si art. 50 din OUG nr. 114/2011, coroborate cu art. 346 alin. (1) din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene, fiind aprobată de CSAT prin Memorandumul cu tema: Programul multianual „Fregata multifuncţională – modernizare etapa a II-a”.
Ca cerinţă minimă de calificare, firmele interesate trebuie sa demonstreze că au executat în ultimii cinci ani livrări de produse similare şi care, cumulat, să fi avut o valoare de cel puţin 839 de milioane lei. „Prin produse similare, autoritatea contractantă înţelege construcţia şi instalarea, pe nave de luptă din state membre NATO, a unor sisteme de conducere a luptei navale (CMS – Combat Management System), inclusiv instalarea si integrarea echipamentelor prin care acestea utilizeaza capabilitatea Datalink 16”, se precizează în anunţul Romtehnica din SEAP.
Din totalul banilor alocaţi pentru investiţiile publice sunt programate peste 3,2 miliarde de lei. Reamintim că bugetul Apărării în 2016 a fost stabilit în proiectul de buget aprobat de Guvern la 11,3 miliarde lei, adică 1,4% din Produsul Intren Brut, în creştere cu 0,4 puncte procentuale faţă de cheltuielile anului precedent. Conform Programului privind transformarea, dezvoltarea şi înzestrarea Armatei Romaniei până în anul 2027, proiectele de investiţii prioritare aflate în derulare sau în curs de iniţiere includ printre altele programul F-16 sau achiziţia de maşini de lupta pe roţi şi şenile, blindate şi uşor blindate, dar şi „Iniţierea celorlalte achiziţii aferente realizării capacităţii operaţionale complete pentru Flotila de fregate, precum şi a altor capabilităţi de luptă antisubmarin”.
Fregatele „Regele Ferdinand” si „Regina Maria”: scandalul încă neelucidat de corupţie din MAPN
România a cumpărat în ianuarie 2003, în condiţii încă neelucidate prin prisma scandalurilor de corupţie din timpul guvernului Năstase, două fregate de Tip 22 Broadsword scoase din uz… cu un an mai devreme, din Marina Regală Britanică. Pentru ambele nave construite în 1986 s-a plătit suma exorbitantă de 116 milioane lire sterline (134 milioane euro). Cele doua fregate au fost denumite Regele Ferdinand (F-221) si Regina Maria (F-222) şi s-au adăugat bătrânei fregate româneşti Mărăşesti (F-111), în cadrul flotei de fregate a Marinei Romane, altfel spus un veritabil Muzeu al Marinei care stârneşte compasiunea partenerilor din NATO.
„Tip 22 Broadsword” este o clasă de fregate construite pentru Marina Regala Britanica. De-a lungul timpului au fost construite 14 nave de acest tip, producţia fiind împărţită in trei generatii, ultima fiind retrasă în 2011. Şapte nave din primele generaţii au fost scoase la vânzare şi achiziţionate de Brazilia (clasa Greenhalgh), Chile si România.
Fregata „Regele Ferdinand” (F-221) (fosta HMS Coventry (F98) este actuala nava-amiral a Marinei Militare Române. A fost lansată la apă în 1986, a ieşit din serviciul Marinei Britanice în 2002, anul următor a intrat într-un proces de refacere, în 2004 fiind preluată de Forţele Navale Române.
Fregata Regele Ferdinand a fost concepută, la momentul exerciţiului în flota militară britanică, să execute lupta în toate cele trei medii: la suprafaţă, aerian şi sub apă.
DATE GENERALE :
– deplasament ………………………………………………. 4900 tdw
– lungime ……………………………………………………….. 148,2 m
– ltime……………………………………………………………… 14,75 m
– viteza maxima………………………………………………. 30 Nd
– pescaj maxim……………………………………………….. 6,4 m
– numr punti…………………………………………………….. 8
– autonomie…………………………………………………….. 4500 Mm
– echipaj: 203
• ofiteri: 16
• maistri militari: 77
• militari angajati pe baza de contract: 110
– armament:
• tun super-rapid 76 mm Oto Melara
• instalarii lansare torpile
• sistem de comanda asistat de calculator
• instalatii de bruiaj pasiv
• sisteme de lupta electronica
• 9 sisteme radar
– sistem de propulsie, 4 turbine Rolls-Royce
– elice cu pas variabil
– 4 Diesel generatoare a câte l MW la 450 V/60 Hz/3 faze
În a doua etapa de operationalizare se spera ca nava să fie dotată cu sisteme de rachete şi alte instalaţii de artilerie. Fregata tip 22 este prima navă de razboi din Marea Britanie cu dimensiuni… metrice.
HMS COVENTRY
– începerea construcţiei navei – 1984;
– încadrata cu echipaj în 1986;
– echipata complet cu tehnica în 1988;
– a ieşit din serviciul Royal Navy în 2002;
– a purtat numarul de bordaj „F 98”;
– a parcurs 348.372 Mm.
Nava a fost angajată efectiv în serviciul Royal Navy, fiind dislocată în climate diferite, de la arctic la tropical. A navigat peste 30.000 ore( echivalentul unei rate de utilizare pe mare de 25% pe ani).
Este construita sa îndeplineasca urmatoarele tipuri de misiuni:
– misiuni de lupta antisubmarin;
– misiuni de aparare în razboiul antiaerian;
– parteneriat în comunicare internavala;
– misiuni de supraveghere electronica;
– asigurare artileristica de pe mare pe uscat;
– operatiuni de cautare/salvare/umanitare.
În anul 2003 a început parcurgerea unui program de regenerare a fregatei, program care, doar teoretic, să asigure parametrii iniţiali ai tehnicii de la bord şi implementarea de tehnică si armamente noi.
Echipajul este compus din 203 marinari, astfel:
• 16 ofiţeri
• 76 maiştri militari
• un subofiţer
• 110 soldaţi
Cele patru departamente sunt:
– departamentul logistica
– departamentul opertiuni
– departamentul mentenanta
– departamentul electromagnetic
6522 cititori.