Galeria de Artă Contemporană MAG (Como, Italia) și Studio Claudio Scorretti, Lugano (Elveția) prezintă expoziția „Focus Romania: Memorii organice” realizată de artiștii Laurian Popa și Diana Serghiuță, curatori Salvatore Marsiglione și Irina Ungureanu. Evenimentul se va desfășura între 7 și 30 aprilie iar vernisajul joi, 7 aprilie, ora 19.00, la Galleria MAG, Via Vitani 31, Como (Italia).
La prima expoziție la Como, dar deja la a doua expoziție în Italia, artiștii români Laurian Popa și Diana Serghiuță prezintă în expoziția Focus Romania: memorii organice o confruntare între două parcursuri artistice diferite, chiar opuse: în această diversitate de tehnică și viziune constă invitația de a descoperi lucrările lor în zona artei contemporane din România, focalizând, pentru publicul italian, spațiul sud-est european al ultimului deceniu.
Pictura reprezintă teritoriul de experimentare al celor doi artiști: o tablă de șah abstractă, cu inserții de figurativ și spectaculoase construcții volumetrice ale spațiului, în cazul lui Laurian Popa; o succesiune de figuri ale inconștientului, supuse metamorfozei și unor stări fluctuante, în lucrările Dianei Serghiuță.
Bad painting sau metafora membrului fantasmă sunt câteva dintre elementele prin care Laurian Popa definește propria artă; o căutare al cărei punct central rămâne recuperarea obiectelor pierdute sau a elementelor de decor teatral, utilizate de către artist pentru a recompune memoria timpului. O temă vizitată de artist încă din 2011, cu “spațiile închise” și “obiectele pentru nimic” care au format substanța expoziției de la Galleria Machina din Rieti (Italia) în 2012, reafirmată în 2014 la expoziția găzduită de Muzeul de Artă din Arad. Aglomerarea de obiecte inutile, pe fundaluri de gri rece (ca în Grey floor, 2016), perne pe canapele, bucăți colorate din diverse reziduuri, un craniu angoasant care traversează mai multe lucrări (Concrete skull, 2016), toate aceste elemente sunt abil mânuite pentru a crea discomfortul vizual al spectatorului. În timp ce așează obiectele amputate în centrul lucrărilor sale, Laurian Popa elaborează în paralel – iar aici vocea singulară a artistului se manifestă cu deplină originalitate și forță! – o explorare a profunzimilor și volumului spațiului, uneori printr-o suprasaturare de straturi de culoare. Cu prezentarea celor mai recente lucrări și desene organice semnate de Laurian Popa – lucrări similare acestora au fost expuse la Galeria Krom din New York în decembrie 2015 -, expoziția găzduită de galeria MAG documentează fără echivoc o nouă etapă în parcursul său artistic, de la estetica obiectelor către o reconfigurare a unei interiorități aproape psihologică a spațiului în pictură.
De la prima sa expoziție personală la Galleria Machina din Rieti, Italia, în 2013, Diana Serghiuță continuă să lase libere manifestările inconștientului în lucrările sale: imaginarul corpului și al maternității se manifestă pe pânză în fulgurații de imagini provocatoare și delicate, la limita între corporalitatea “grea” și o de-materializare vaporoasă, aproape eterică. Selecția lucrărilor prezentate în această expoziție la Galeria MAG din Como vorbește despre evoluția actuală a Dianei Serghiuță: ceea ce artista definește ca fiind o cercetare spirituală a corpului, pornind de la elemente ale istoriei personale, cu intenția declarată de a realiza o experiență trans-individuală, pentru a ajunge la originea imaginarului colectiv.
“Ne comportăm cu toții ca și cum experiențele legate de corpul nostru ar fi universale – afirmă Diana. Dar nu sunt”. Corpul traversează și definește aceste lucrări în două faze: materialitatea aproape terifiantă a picturilor dedicate maternității (Mother 2, 2015), unde corpurile descriu o nelinștitoare metamorfoză om – animal; și progresiva de-materializare pusă în scenă în Oneiric flight (2015), White silhouette levitating (2015) și White fluid (2015). “Ele, corpurile mele – continuă artista – nu au o adevărată greutate, sunt translucide și fragile”.
Obiecte fragmentare și tăieturi de decor pentru a reconstrui memoria și profunzimea spațiului, materialitatea și transparența corpului, pentru a îmblânzi spaimele, visele și proiecțiile ancestrale: în această cheie fluctuantă cei doi artiști fac vizibilă, fiecare în propriul discurs artistic, confruntarea personală și estetică cu limitele (de)construcției – a coerenței spațiului, a memoriei, a imaginarului și, în cele din urmă, a picturii.
Irina Ungureanu și Salvatore Marsiglione
Născut în 1980 la Arad, unde trăiește și lucrează, Laurian Popa a studiat pictura la Facultatea de Arte și Design, Universitatea de Vest din Timișoara, la clasa prof. Constantin Flondor. A obținut masteratul în arte vizuale și doctoratul la aceeași universitate. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, Filiala Arad. A participat la peste 17 expoziții de grup în România (ultima la Muzeul de Artă Contemporană, București, în 2015), Statele Unite (Life or Something Like It, Gallery Molly Krom, New York, 2015), Franța, Spania, Ucraina și Ungaria.
Expoziții personale (selectiv)
După fugă, Galeria Új Kriterion, Miercurea Ciuc , 2015
Spații și obiecte pentru nimic, Muzeul de Artă din Arad, 2014
Spazi chiusi, Galleria Machina, Rieti, 2012
Cerul negru, Galleria D’Ancona Budis, București, 2011
Născută în 1985 la Brașov, Diana Serghiuță trăiește și lucrează la Arad. A obținut licența și masteratul în pictură la Facultatea de Artă și Design, Universitatea de Vest din Timișoara. În 2015 a susținut doctoratul în arte vizuale la aceeași universitate. A participat la numeroase expoziții de grup, ultima dintre ele fiind la Muzeul de Artă Contemporană din București în 2015.
Expoziții personale (selectiv)
2015 Melancolie, Muzeul de Artă din Arad, Arad
2013 L’inconscio in diretta, Galleria Machina, Rieti, Italia
2011 Viziuni ale visului, Galeria Calina, Timișoara
Expoziție organizată de Galeria de Artă Contemporană MAG din Como (Italia) și Studio Claudio Scorretti, Lugano (Elveția)
Cu sprijinul Asociației „Filiala din Arad a UAP din România”
Sub patronajul Asociației Archivio Luigi Russolo di Como
Cu sprijinul Filip Spedition
2197 cititori.