Noua lege a Turismului provoacă panică printre firmele româneşti: se solicită intervenţia Preşedintelui Statului!

Ca rezultat al mai multor discutii intre reprezentantii Asociatiei Profesionistilor din Turism din Romania cu o parte dintre managerii agentiilor autohtone de profil, a fost lasată o petiţie către Preşedenţie referitoare la Legea psd-ista privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice.

Forma ambiguă în care este redactat Proiectul de lege privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice,  propus adoptării în Camera Deputaților a produs panică printre agențiile de turism românești. Într-o petiție semnată de zeci de firme autohtone in doar cateva ore de la publicarea ei,  adresată Președintelui României se reclamă neclaritătile din obiectul și conținutul legii ce ar putea pune în dificultate atât siguranța turistului cât și stabilitatea prestatorilor interni și externi.

In momentul de fata in Romania exista 2640 de agentii de turism autorizate, conform listei afisate pe site-ul Ministerului Turismului si actualizata ultima data in 19.05.2017, majoritatea acestora fiind constituita din agentii mici.

Îngrijorările sunt cauzate de noile definiții date agenției de turism în care nu se prezintă clar ce drepturi și obligații au cele două categorii de agenții, organizatoare sau de intermediere, ori cele referitoare la instrumentele de garantare. Dintre instrumentele de garantare existente, luate in discutie si dezbatute  ( polița de asigurare firmă, polița de asigurare turist, scrisoare de garanție bancară, cont fiduciar, mărirea capitalului social, fond de garantare etc ) în proiectul de lege al Guvernului se menționează doar contribuția agențiilor de turism organizatoare la un Fond de Garantare de stat. Instrumentul de garantare obligă la cheltuieli pentru siguranța turistului iar cea mai recomandată măsură din partea agenţiilor în cadrul numeroaselor comunicări cu autorităţile a fost “asigurarea pe pachet”, prin care, mai ales în cazul vreunui faliment al unui mare jucător pe piață, turistul să fie despăgubit imediat la nivelul sumei plătite pentru concediu și nu parțial dintr-un fond limitat.

Varianta propusă de guvern presupune cheltuieli de administrare fără a se preciză valoarea lor; se ridică astfel întrebări firești cum ar fi: câți funcționari publici vor administră acest fond, ce salarii vor avea, vor mai există și alte cheltuieli, ce procent revine turistului și cât cheltuielilor administrative? etc.

Agențiile de turism au neclarități cu privire la procedurile de despăgubire: în cazul imposibilității onorarii contractelor, noul proiect nu menționează concret că turiștii trebuie să fie despăgubiți imediat, transparent și la nivelul întregii sume plătite. După ce au trecut prin situații limită în urmă falimentelor unor touroperatori mari aceștia au nevoie instrumente de garantare alternative, așa cum s-a discutat și li s-a promis la întâlnirile consultative cu autoritățile sau în recomandarea Comisiei Europene prin Directiva emisă în această speță.
În proiectul de lege sunt prezentate 3 contribuții obligatorii ale agențiilor de turism organizatoare, toate în contul aceluiași fond: o prima plată inițială de minim 2000 de euro, o sumă trimestriala nerambursabila care se calculează pe bază unui procent de contribuție si a treia ce se calculează pe baza unui comision de gestiune. Tot in acest proiect apare o contribuție rambursabilă ce se restituie agenției de turism doar în anumite condiții, acestea nefiind explicitate.

Faptul că nu există detalii exacte despre maximul contribuției inițiale si modul in care aceasta a fost stabilita, procentul de contribuție anuală, mărimea comisionului de gestiune, cât de mare va fi contribuția rambursabilă și despre condițiile în care se rambursează – dar există detalii despre faptul că acestea se vor modifica, în fiecare an, prin ordin comun al ministrului turismului și al ministrului finanțelor publice – îi îndreptățește pe profesioniștii din turism să ridice întrebări cu privire la viitorul firmelor românești din domeniu. Guvernul trebuie să ia în considerare faptul că activitatea în turism se planifică în avans, fiind posibil că aceste cheltuieli cu fondul să nu fie bugetate la nivelul modificat anual de către ministerele menţionate.

Majoritatea agențiilor de turism autorizate din România sunt societăți comerciale de dimensiuni mici și mijlocii iar noua legislație și metodele de garantare a pachetelor turistice ar trebui să fie concepute astfel încât să poată fi suportate din punct de vedere financiar de către oricare dintre touroperatorii actuali. Pentru protejarea antreprenorilor din turismul românesc se solicita autorităților ca, înainte de aplicarea oricăror legi și norme, să se realizeze un studiu de impact asupra operatorilor economici din branșă care să fie dat publicității. În prima fază, dacă varianta nefericită a fondului va rămâne singurul instrument de garantare, acesta să fie la nivelul prețului primei anuale a poliței de insolvabilitate pe care agențiile au încheiat-o anual, cheltuială deja au inclusă în bugetul lor.
Având în vedere că micile agenții românești au cheltuit mai mult pentru siguranța turistului decât cele mari iar in propunerile Directivei Europene se doresc cât mai multe instrumente de garantare dintre care antreprenorii români să poată opta, fiind imperativ ca aceştia să își permită o contribuție raportată la cifra lor de afaceri.

De asemenea, conținutul noii legi ar trebui să mentioneze clar transparența cheltuielilor pentru administrarea fondului, folosirea acestor surse strict în scopul pentru care au fost constituite si modul de reasigurare a acestui Fond.

Iată petiţia adresată Presedintelui Romaniei, semnată deja de zeci de agentii autohtone, in doar cateva ore de la publicare:

Prin prezenta va inaintam petitia noastra referitor la obiectul, continutul si impactul legii mai sus mentionate asupra operatorilor economici agentii de turism de dimensiuni mici si mijlocii, care reprezinta majoritatea celor existente pe piata ca numar de companii.

  1. Dorim clarificarea notiunilor de “agentie de turism organizatoare” si “agentie de turism intermediara” pe situatii concrete. Definitia din textul de lege este ambigua: “La articolul I punctul 1, literele a) şi b) ale punctului 3 al articolului 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins: „a) activitate de organizare: combină şi vinde sau oferă spre vânzare pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, direct sau prin intermediar; agenţia de turism care desfăşoară această activitate este denumită în continuare agenţie de turism organizatoare; b) activitate de intermediere: vinde sau oferă spre vânzare pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, în calitate de intermediar, în numele şi pe seama unei agenţii organizatoare, în baza unui contract valabil încheiat; agenţia de turism care desfăşoară această activitate este denumită în continuare agenţie de turism intermediară.”
  2. 11, art. 2 pct 8: dorim clarificarea “cuantumului si metodelor de calcul” pentru garantia de participare la Fond (care vor fi criteriile, baza de calcul etc.) precum si explicitarea sintagmei “si/sau” din definitia garantiei de participare: “suma constituita de catre un participant la Fond, prin virament bancar si/sau prin scrisoare de garantie bancara”
  3. Referitor la punctul 9 din acelasi articol ca mai sus, dorim sa cunoastem ce criterii de calcul au condus la stabilirea pragului minim de 2.000 eur al contributiei initiale la Fond. Aceasta contributie initiala se pare ca nu depinde de marimea (volumul vanzarilor, cifra afacerilor etc) agentiei organizatoare.
  4. Referitor la contributia trimestriala (pct. 10 din acelasi articol ca mai sus): care este procentul de contributie anuala si pe ce criterii se stabileste acesta? Daca aceasta contributie trimestriala este nerambursabila, ce se intampla in situatia in care un consumator achita serviciile in avans, dar ulterior se razgandeste, iar contractul incheiat permite agentiei returnarea banilor catre consumator? Consumatorul isi va recupera integral suma achitata sau i se va opri suma reprezentand contributia trimestriala virata Fondului de catre agentia organizatoare?
  5. Referitor la punctul 11 din acelasi articol ca mai sus, dorim sa se clarifice cum (pe ce criterii) se stabileste nivelului comisionului de gestiune, intre ce limite poate fi acest procent, de ce factori depinde valoarea lui.
  6. Referitor la punctul 13 din acelasi articol ca mai sus dorim clarificarea sintagmei: “o alta sursa de garantare”. Exista si alte surse de garantare? Daca da, care?
  7. Referitor la punctul 15 din acelasi articol ca mai sus, rugam sa se precizeze condițiile de acordare a licenței de organizare și obligațiile participantilor la Fond
  8. La 12 20, alin (5): Rugam explicitarea modului in care consumatorii beneficiaza de garantia la Fond in cazul insolventei. Exista reguli, sume minime-maxime de despagubire etc? In situatia in care intervine evenimentul asigurat si in Fond nu exista suficienti bani pentru a despagubi toti consumatorii pagubiti, prin ce mijloace se plateste diferenta? Cine isi asuma responsabilitatea? Daca Fondul ramane fara bani in urma acordarii unor despagubiri, cum se recompune acesta?

 

CONCLUZII SI PROPUNERI ALE PREZENTEI PETITII:

Deoarece majoritatea agentiilor de turism actualmente autorizate din Romania sunt agenti economici de dimensiuni mici si mijlocii, multe dintre ele avand volum de vanzari de sub 300.000 euro anual  iar prin prisma consultantei si a serviciilor personalizate pe care le ofera consumatorilor, conform cererii acestora, sunt autorizate ca si touroperatori / organizatori, facem apel catre Dumneavoastra de a se gasi cai pentru incurajarea micilor antreprenori in turism sa se dezvolte, iar noua legislatie si noile metode de garantare a pachetelor turistice sa fie concepute in asa fel incat sa poata fi suportate din punct de vedere financiar de catre oricare dintre touroperatorii actuali.

Din pacate conform legii recent promulgata in Parlament, taxele prevazute sunt, pentru majoriatatea agentiilor de dimensiuni mici si mijlocii foarte greu de suportat si in consecinta pot crea mari probleme in functionarea acestora in parametrii de rentabilitate. Subliniem faptul ca toate aceste agentii sunt companii care functioneaza legal in Romania, isi platesc taxele si impozitele la zi, asigurand un numar de locuri de munca unei categorii de specialisti in domeniu si totodata ajuta la dezvoltarea unui sector de activitate foarte important pentru economia Romaniei.

De aceea, propunem:

  • Inainte de aplicarea oricaror legi si norme este imperios necesar sa se realizeze un studiu de impact asupra operatorilor economici din bransa. In cazul in care acest studiu a fost efectuat, va rugam sa il faceti public.
  • Dorim (pentru toate agentiile) instrumente de garantare alternative, asa cum s-a discutat si promis in nenumarate randuri la intalnirile consultative dintre autoritati si reprezentanti ai agentiilor de turism si asa cum recomanda Comisia Europeana prin Directiva emisa in aceasta speta. Au fost in discutie politele de asigurare, scrisorile de garantie bancara si Fondul de Garantare, in acest moment insa singura optiune pare sa fie cea a Fondului.
  • Cu referire la agentiile mici si mijlocii: fiecare agentie a fost in trecut evaluata din punct de vedere financiar si al riscului de unul sau mai multi asiguratori privati si a achitat o prima de asigurare conform situatiei sale. Fiecare agentie si-a asumat plata acestei asigurari si a bugetat-o anual ca fiind suportabila.
  • Subliniem faptul ca majoritatea agentiilor de turism de dimensiuni mici si mijlocii au fost dintotdeauna acoperite de politele de insolvabilitate cu valoarea asigurata de 50.000 USD, gradul de risc al acestora fiind extrem de redus, intrucat aceste agentii platesc serviciile contractate de la partenerii lor “din banii turistilor inscrisi”, foarte rar in avans.
  • Astfel, propunem ca instrumentul principal de garantare pentru agentii mici si mijlocii sa ramana ca si pana acum, asigurarile emise de companiile de asigurari (private) pentru insolventa agentiei sau per pachet turistic ( exista deja un astfel de produs lansat pe piata din Romania) . Fondul de garantare poate fi luat in calcul numai in conditiile in care contributia initiala este cel mult egala cu contravaloarea politei de asigurare platite de catre agentie in anul anterior.
  • Cei care intr-adevar platesc sume mari de bani in avans (inainte de a avea efectiv turisti inscrisi) sunt agentiile care opereaza chartere, organizeaza circuite, sejururi sau alte activitati de amploare, pe care le pun in vanzare cu multe luni in avans (de multe ori si cu mai mult de un an). Din acest motiv, pentru protectia reala a consumatorilor, ar trebui sa se faca distinctia intre aceste tipuri de agentii si sa nu fie tratate la fel. Pentru acesti touroperatori mari poate ar trebui implementate instrumente de garantare suplimentare.
  • In cazul in care contributia initiala la Fond ramane pentru toate agentiile (mici sau mari) in suma de minimum 2000 euro, nerambursabila, atunci solicitam extinderea termenului de plata pe o durata de mínimum 3 ani pentru a putea bugeta si planifica aceste plati pe parcursul activitatii noastre.
  • Deoarece in afara contributiei initiale la fond mai exista inca 2 taxe pe care ar urma sa le platim, va rugam sa faceti publice pentru dezbatere de urgenta metodele de calcul si procentele aferente astfel incat fiecare operator economic care isi desfasoara activitatea ca agentie de turism sa isi poata face calculele aferente, bugetandu-si veniturile si cheltuielile pentru serviciile turistice pe care le va oferi in viitor turistilor sai. Subliniem ca activitatea noastra presupune rezervari efectuate de multe ori cu mult timp inainte, iar calcularea preturilor pachetelor turistice se face in consecinta si in cunostinta de cauza asupra nivelului cheltuielilor, in caz contrar existand riscul de a opera sub parametrii de rentabilitate.
  • Solicitam prelungirea termenului limita de relicentiere si de accedere la Fond de la 6 luni la minimum 10 luni sau pana la expirarea politiei de asigurare valabile.
  • Solicitam explicitarea modului de functionare a Fondului si totodata cerem masuri de reasigurare a acestui Fond care va avea un rol major in activitatea unui intreg sector.

 

5767 cititori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.